Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2024

Φύλλα Εργασίας - Ιουδαϊσμός

 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ - ΙΟΥΔΑΙΣΜΟΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1η ώρα

Κιλκίς - ένα ποίημα του Γιωσέφ Ελιγιά

Στη μακάρια σκιά του Ποιητή της «Πρέβεζας»

Αχ πόσο οδυνηρό κι απαίσιο
Σ’ ένα στενό, τραγικό πλαίσιο
Η ζωή σου να λιμνάζη οκνή
Η Ανία τον θρήνο ν’ αρχινάει.
Και, σβούρα, να στριφογυρνάει
Στον ίδιο άξονα η ψυχή…
Του ρεμβασμού τα γαλάζια ίχνη
Στην ένδοξη ψυχρή πολίχνη


Να σβύνουν σα μουντός καπνός
Πουρνό – βράδυ, στην πονεμένη
Ψυχή, βραχνάς να σου βαραίνη
Ο μολυβένιος ουρανός.
Το ίδιο στρατί για το σχολείο
Και του Φωκίτη το βιβλίο
Να κουβαλάς πάντα μαζύ
Κι ολημερίς ν’ αναρωτιέσαι
Στον κρύο το βούρκο που κυλιέσαι:
Να ζη κανείς ή να μη ζη;

                                         Μάρτης 1931



  • Διαβάζουμε το ποίημα του Γιωσέφ Ελιγιά και μιλάμε γι΄αυτό. Γνωρίζατε το όνομά του; Τη σχέση του με την πόλη και με το σχολείο μας;  Ξέρετε τα ονόματα άλλων εβραίων λογοτεχνών ή καλλιτεχνών; 

  • Παρακολουθούμε την παρουσίαση για τον ιουδαϊσμό στο Φωτόδεντρο και σημειώνουμε μαζί τους βασικούς όρους και τη σημασία τους. 

Τορά…………………………………………………………………………………………….

Συναγωγή………………………………………………………………………………………

Θεός - Δημιουργός……………………………………………………………………………

Διαθήκη………………………………………………………………………………………...

Δεκάλογος……………………………………………………………………………………...

Διώξεις - Ολοκαύτωμα………………………………………………………………………..

Γη της Επαγγελίας…………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Ανακεφαλαιώνουμε δημιουργώντας στον υπολογιστή της τάξης έναν εννοιολογικό χάρτη με τις βασικές έννοιες που μάθαμε στο bubbl.us



2η ώρα

  • Αναστοχαζόμαστε με τη βοήθεια του ψηφιακού σταυρόλεξου που υπάρχει στο Φωτόδεντρο. Αποσαφηνίζουμε, ρωτάμε, λύνουμε απορίες. 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Ο ιουδαϊσμός είναι μια θρησκεία μακριά από εμάς; Τί πιστεύεις; 

  • Συναγωγές στην Ελλάδα. Μια εργασία μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ Κιλκίς που παρουσιάστηκε στο 2ο Μαθητικό Θεολογικό Συνέδριο. 

  • Σε ποιές πόλεις της Ελλάδος λειτουργούν συναγωγές;......................................

………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………….

  • Σε ποιές πόλεις της Ελλάδος λειτουργούσαν παλιά συναγωγές; ……………….

…………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………..

  • Σε ποιά συμπεράσματα καταλήγετε; ……………………………………………….

…………………………………………………………………………………………..

  • Μορδοχαίος Φριζής, Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος και Λουκάς Καρρέρ. Τι μαθαίνουμε από αυτούς για τους εβραίους της Ελλάδος και τη σχέση τους με τους χριστιανούς; ……………………………………………………

………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………….

  • Έχεις επισκεφθεί ποτέ μία συναγωγή; Θα ήθελες να το κάνεις; Γιατί ναι ή γιατί όχι; ……………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………….

‘Ώρα για δράση με την ομάδα μου!

Χωριζόμαστε σε ομάδες και αναζητούμε πληροφορίες για τα παρακάτω πρόσωπα. Τις ανεβάζουμε στο padlet που έχει δημιουργηθεί γι΄ αυτόν τον σκοπό και στη συνέχεια τις παρουσιάζουμε στην τάξη. Σημειώνουμε σε ποιον τομέα διακρίθηκαν. Πάμε λοιπόν!

Ομάδα Α : Κάρολος Κουν…………………………………………………………….

Ομάδα Β : Τζίνα Μπαχάουερ………………………………………………………..

Ομάδα Γ : Ζακ Μουστακί……………………………………………………………..

Ομάδα Δ : Νίνα Ναχμία………………………………………………………………

Ομάδα Ε : Μαρία Ρεζάν………………………………………………………………

Τί έχω μάθει για την παρουσία των εβραίων στην Ελλάδα; Τί άλλο θα ήθελα να μάθω; ………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3η ώρα

  • Ιδεοθύελλα : Τι σκέφτεσαι όταν ακούς τη λέξη “Ολοκαύτωμα”; Ας βάλουμε τις απαντήσεις μας σε ένα συννεφόλεξο (WordArt)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Ομάδα Α : του κοριτσιού ……………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

  • Ομάδα Β : του αγοριού ……………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………

  • Ομάδα Γ : του ναζί ενηλίκου ……………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………

  • Ομάδα Δ : των υπολοίπων παιδιών της ομάδας …………………………………

………………………………………………………………………………………….

  • Πώς ένιωσες εσύ βλέποντας την ταινία;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Παρακολουθούμε ένα απόσπασμα για τους εβραίους της Θεσσαλονίκης από το αρχείο της ΕΡΤ. Σημειώνουμε τι μας έκανε εντύπωση.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Έμαθες κάτι καινούργιο; ……………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

  • Τι συναισθήματα σου δημιούργησε αυτό που παρακολούθησες ; ……………..

…………………………………………………………………………………………

  • Πώς σχετίζεται με όσα έχουμε πει στο μάθημα των θρησκευτικών για την ελευθερία του ανθρώπου, τον διάλογο με τους άλλους, τον σεβασμό της διαφορετικότητας και την συνύπαρξη; ……………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • “Ρόλος στον τοίχο” . Ζωγραφίζουμε μια μορφή - ενός ναζί βασανιστή των εβραίων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μέσα στη μορφή σημειώνουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Έξω από τη μορφή όσα θα του λέγαμε εμείς αν είχαμε τη δυνατότητα. Τι παρατηρείς και τι συμπεράσματα βγάζεις;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Περιηγούμαστε εικονικά στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος και συγκεκριμένα στην αίθουσα του Ολοκαυτώματος. Ακούμε τις πληροφορίες, παρατηρούμε τα εκθέματα και συζητάμε για το αν είναι σημαντικό ή όχι η μνήμη του Ολοκαυτώματος να διατηρηθεί ζωντανή. Τι νομίζεις ότι μας διδάσκει αυτή η ιστορία; Πώς μπορεί να χρησιμεύσει στο μέλλον;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Αν το Ολοκαύτωμα ήταν μουσική …………………………………………………..

  • Αν ήταν χρώμα ………… …………………………………………………………….

  • Αν ήταν φαγητό θα είχε γεύση .……………………………………………………..

  • Αν ήταν συναίσθημα θα ένιωθα . ……..…………………………………………….

  • Αν μπορούσα να στείλω ένα γράμμα στο παρελθόν, σε ένα εβραιόπουλο που βίωνε τη ναζιστική κατοχή, τι θα έγραφα για να το προειδοποιήσω;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου